View as Tabell Lista

Artiklar 37-48 av 194

per sida
Fallande ordning
  1. Den bibliska berättelsen
    Den bibliska berättelsen
    Beskrivning
    bibeln är inte bara en rad texter från olika tider utan blirockså en lång berättelse med början, centrum och mål. Denövergripande berättelsen är stark men knappt skönjbar somen silkestråd trädd med pärlor i skiftande nyanser och former.Denna silkestråd utforskas och beskrivs i den här boken somunderlag för fortsatta studier och samtal.Den bibliska berättelsen är avsedd för vuxenundervisning, studiecirklaroch för var och en som vill fördjupa sig i kristen tro.Bibeln tar upp och besvarar våra frågor, men inte alltid så att vifår färdiga svar. Frågorna vänder tillbaka till oss själva.Bo Johnson är professor emeritus i Gamla testamentets exegetikvid Lunds universitet.
    145,00 kr
  2. Det odelade livet : Jakobsbrevet
    Det odelade livet : Jakobsbrevet
    Beskrivning
    En kommentar till Jakobsbrevet som ingår i serien Nya testamentets budskap - för bibelläsare som vill förstå mer.
    • Köp 3 för 202,50 kr/st
    • Köp 10 för 191,25 kr/st
  3. Det står skrivet : med inblickar mellan raderna - Kommentarer till den svenska evangeliebokens gamma
    Det står skrivet : med inblickar mellan raderna - Kommentarer till den svenska evangeliebokens gamma
    Beskrivning
    De gammaltestamentliga gestalterna och händelserna får liv i dennabok. Texterna sätts in i sina litterära sammanhang i Gamla testamentet.I görligaste mån presenteras personerna i och bakombibeltexterna och de aktuella historiska sammanhangen. Svåröversättligaord och fraser förklaras utifrån det hebreiska grundspråket.Teologiska nyckelbegrepp klargörs.Boken kräver inga förkunskaper. Den kan läsas av den som villförbereda en predikan, av en bibelstudiegrupp och av den som ärallmänt intresserad av Gamla testamentet. Det lättfattliga språketgör den begriplig för såväl unga som för ovana bibelläsare. Kyrkvärdaroch andra som ska läsa en text högt får här snabbt, lättlästoch kortfattat veta vad texten handlar om.
    300,00 kr
  4. Det trovärdiga vittnet : en bok om Nya testamentet
    Det trovärdiga vittnet : en bok om Nya testamentet
    Beskrivning
    Med stor sakkunskap, men ändå lättillgängligt, berättar doc. Tord Fornberg i denna bok om Nya testamentet, den tid och miljö i vilket det tillkom, och om författarna till de olika evangelierna och breven. Förutom att boken torde bli kursbok i bibelvetenskap i många sammanhang blir den också en viktig bok i vår tid av andlig vilsenhet och ytlighet. Den blir en viktig källa till trovärdig kunskap om världens mest betydelsefulla text. För präster och pastorer och för den bibelintresserade, som behöver förnya sin kunskap om NT, rekommenderar vi den va
    180,00 kr
  5. Detta löfte gäller alla - Företal till Bibeln
    Detta löfte gäller alla - Företal till Bibeln
    Beskrivning
    Företal till bibelns böcker har man skrivit långt före Luther. Hieronymus försåg på 300-talet sin översättning av bibeln till latin (Vulgata) med företal. Även från medeltiden har vi en lång rad företal. Ändå representerar Luthers företal något helt nytt i jämförelse med de tidigare. Enklast kan detta nya uttryckas i koncentrationen på saken, på budskapet och adressaten. Bibeln var för Luther Guds levande tilltal med ärende till den tilltalade: Guds nåd i Kristus. Att evangeliet skulle få ljuda klart och mottagas i tro, var syftet med företalen, liksom med allt övrigt som Luther företog sig.
    150,00 kr
  6. Dödahavsrullarna : innehåll, bakgrund och betydelse
    Dödahavsrullarna : innehåll, bakgrund och betydelse
    Beskrivning
    Skriftrullarna som hittades i Qumran vid Döda havet 1947 har ofta beskrivits som det största arkeologiska fyndet under det 20:e århundradet."Dödahavsrullarna. Innehåll, bakgrund och betydelse" presenterar de senaste vetenskapliga rönen och teorierna i tolkningen av Qumrantexterna. Boken ger en överblick över skriftsamlingen och en inblick i texternas historiska, religiösa och sociala bakgrund. Den skildrar ideologi och levnadssätt hos de grupper som författat texterna och visar hur forskningen om Dödahavsrullarna bidrar till förståelsen av såväl den tidiga judendomen som den kristna rörelsen under det första århundradet. Boken är skriven av framstående nordiska Qumran-forskare. Redaktören, Cecilia Wassén, är docent vid Uppsala universitet."Någon lättillgänglig översikt av vad forskningen i dag anser om textfynden har länge saknats. Därför är det med glädje jag tar del av Dödahavsrullarna. Innehåll, bakgrund och betydelse, redigerad av Cecilia Wassén."-Dick Harrison, Svenska Dagbladet
    275,00 kr
  7. Dödahavsrullarna : Svensk översättning
    Dödahavsrullarna : Svensk översättning
    Beskrivning
    FÖR FÖRSTA GÅNGEN finns nu här en samlad översättning av Dödahavsrullarna på svenska. Flertalet av dessa skriftrullar härstammar från det första århundradet före vår tideräknings början. De låg gömda i grottor vid Döda havet i nästan 2 000 år. Totalt representerar fynden ca 800 handskrifter, men de består av tiotusentals fragment. Inte förrän på 1990-talet blev allt material tillgängligt för forskarvärlden. Bakom texterna står en judisk sekt, som tolkade den Hebreiska bibeln i ljuset av sin situation och tillämpade Lagen efter särskilda principer.
    Dödahavsrullarna ger oss en unik inblick i den judiska religiösa och politiska historien vid tiden strax före kristendomens framväxt. Denna översättning gör ett representativt urval av texter från detta omfattande material tillgängligt för svenska läsare. Texterna är sorterade efter de olika genrer som förekommer.
    425,00 kr
  8. Domen: Evangeliets bortglömda dimension
    Domen: Evangeliets bortglömda dimension
    Beskrivning
    Få saker utmanar bibelläsaren så mycket som text­erna om dom och straff. Är det verkligen samma Gud vi möter i berättelsen om Sodom och Gomor­ra som i evangeliernas skildring av Jesus Kristus? Går det att få ihop Guds godhet med Guds vrede och dom?

    I boken Domen: Evangeliets bortglömda dimension visar Olof Edsinger att vi inte bara kan ignorera ”problemtexterna”. De är en integrerad del av Bibelns budskap. Domen hör samman med både Guds godhet och Guds vrede. Den handlar både om en slutuppgörelse med det onda på den yttersta dagen och om Guds dom här och nu. Författaren visar samtidigt på ett övertygande sätt domens koppling till evangeliets kärna: Jesu försoningsdöd för vår skull.

    Boken är en fristående fortsättning på Olof Edsingers bok Krigen i Gamla testamentet: Ett försök att förstå (CredoAkademin 2007).

    • Köp 3 för 166,50 kr/st
    • Köp 10 för 157,25 kr/st
    • Köp 25 för 148,00 kr/st
  9. Du möter min blick i vimlet
    Du möter min blick i vimlet
    Beskrivning
    I boken Du möter min blick i vimlet berättar Karin Härjegård i novellform om livserfarenheter hämtade ur Gamla och Nya testamentet. Möt kvinnan som delar med sig av det sista hon har.
    Möt Elia som flyr från Gud bara för att möta Gud, vännerna som gör allt för sin vän och kvinnan som inte ger upp. Bibeln berättar om människor, i berättelserna möter vi upplevelser och de utmaningar som livet ger och ger oss tankar och möjligheter till samtal i dag
    • Köp 3 för 162,00 kr/st
    • Köp 10 för 153,00 kr/st
    • Köp 25 för 144,00 kr/st
  10. Du och din bibel
    Du och din bibel
    Beskrivning
    "Jag tackar Gud idag för att jag, snabbt efter det att jag själv mött Jesus, fick lära mig hur viktig Bibeln är!
    Att jag fick höra att man inte kan bygga ett kristet liv på upplevelser, utan bara i längden på den fasta klippan som är Guds ord.
    Jag tackar Gud för dem som peppade mig att börja läsa och att fortsätta läsa, för dem som svarade på frågor, förklarade och undervisade.
    Tack vare Guds ord - inte stämningar, konserter och klänslostormar - har elden bestått och vuxit till, år efter år.
    Och tack vare Guds ord vet jag, över tjugo år senare, att jag bara skrapat på ytan av vem Gud är, och att det ännu finns så otroligt mycket mer av honom att lära känna!
    Jag hoppas och ber att den här boken praktiskt kan hjälpa dig som är ung att komma närmare din bibel och förstå hur viktig den är, att den verkligen går att lita på och att den kan lägga en grund som inget annat för ditt liv tillsammans med Jesus."

    Joakim Lundqvist

    Mjukband

    144Sidor

    115,00 kr
  11. Du och din Bibel
    Du och din Bibel
    Beskrivning
    Jag hoppas och ber att den här boken praktiskt kan hjälpa dig som är ung att komma närmare din bibel och förstå hur viktig den är, att den verkligen går att lita på och att den kan lägga en grund som inget annat för ditt liv tillsammans med Jesus.
    50,00 kr
  12. Du ritar i sanden
    Du ritar i sanden
    Beskrivning
    Du ritar i sanden är en samling noveller av Karin Härjegård. Hon har valt 24 bibelberättelser ur Gamla och Nya testamentet och återberättar dem för att ge konfirmander, andra unga och vuxna en ny chans att upptäcka dem.

    Han säger ingenting. Ingenting alls. Han böjer sig istället ner och ritar på marken med fingret. Jag förstår ingenting. Jag makar mig närmare för att få en chans att se. Vad är det han ritar? – ur titelnovellen

    Möt en av dem som är med när Jesus stoppar en dödsmisshandel. Möt Josef som blir osams med sina syskon, Hagar som tvingas ge sig ut i öknen, David som är minst i familjen ... Bibeln är full av människor. Och deras upplevelser, möten som gör avtryck och lämnar spår, kan bli till tankar och samtal idag

    • Köp 3 för 166,50 kr/st
    • Köp 10 för 157,25 kr/st
    • Köp 25 för 148,00 kr/st
View as Tabell Lista

Artiklar 37-48 av 194

per sida
Fallande ordning

 

 

Måndag - Fredag 9.30-17.30
Lördag 10-14

 

 

 

 

 

 

För avvikande öppettider se:
Öppettider

Öppettider i Piteå