Måndag 10-19
Tisdag- Fredag 10-17
För avvikande öppettider se:
Öppettider
Dessutom innehåller boken en fascinerande presentation av dokumentets gåtfulle författare samt även av dess förunderliga historia.
I Judarna, Ers Majestät! låter författaren oss förstå att frågan kan ha ett annat svar. Om det judiska folket har fortsatt att följa det förbund som gavs dem för över 3000 år sedan, och Gud därigenom bevarat dem, är då inte detta ett tecken på Guds trofasthet? Och är det då inte en trofasthet även kristna kan lita på? Det var i mötet med en levande judendom som författaren började se flera av bibelns texter i ett nytt ljus, vilket han ger exempel på i denna bok. Göran Larsson är präst, teol. dr och docent i judaistik. Han har tillbringat närmare 30 år i Jerusalem, halva tiden som direktor för Svenska teologiska institutet samt präst i svenska församlingen. För närvarande är han Associate Professor vid Lutheran Theological Seminary i Hong Kong samt flitigt anlitad föreläsare i frågor gällande judisk och kristen tro och tradition. I samband med författarens femtioårsdag instiftades Göran Larssons jubileumsfond för judisk-kristna relationer, vars syfte är ”att öka förståelsen mellan judar och kristna och främja en teologisk fördjupning inom kristenheten när det gäller sambandet mellan Gamla och Nya testamentet, judisk skrifttolkning, levande judendom och kristendomens djupa rötter i judisk tro och judiskt liv”. Jubileumsfonden ger också ut en skriftserie, Skrifter om judisk och kristen tro och tradition, där fler av Göran Larssons tidigare böcker, såväl som denna, ingår.
Vario består skillnaden mellan judendom och kristendom? Mot bakgrund av judisk historia och judiskt liv pekar författaren på de likheter och skillnader som finns och inbjuder till funderingar och dialog.
Kallad, bekräftad, överlåten texter från nätverket Pingst Pastor är en antologi med 40 bidrag från pastorer. De flesta skribenterna är aktiva i församlingar och alla har gedigna erfarenheter inom skilda områden av pastorstjänsten.
I den här boken skriver var och en om ett ämne de brinner för. Boken är ett tidsdokument över frågor och förhållningssätt inom svensk pingströrelse i dag, men den är också tänkt som ett konkret och praktiskt bidrag in i det dagliga arbetet för pastorer ute i församlingarna
Den 11 mars 1887 beslutade de ryska myndigheterna i Reval (nuvarande Tallinn) att utvisa Lars Johan Österblom för all framtid.
Österblom hade då bott och verkat på lilla Ormsö i drygt 13 år, utsänd av Evangeliska Fosterlandsstiftelsen i Stockholm för att undervisa och missionera i de svenska områdena i Estland. Lars Johan Österblom är ett tydligt exempel på hur svenska missionärer i utlandet kunde komma i kläm mellan de världsliga myndigheterna och kyrkan de arbetade för. Väl hemma i Sverige blev Österblom också avskedad från Evangeliska Fosterlandsstiftelsen för felaktig lära.
Leif Carlsson skildrar, utifrån ett unikt brevmaterial, den färgstarke Lars Johan Österbloms tid i Estland. Han har beskrivits som en egoistisk kulturförstörare, men Carlsson visar helt andra sidor av hans verksamhet och tecknar ett rikt porträtt av livet i de svenskestniska byarna under 1800-talets andra hälft
Men om Gud har gått rakt in i detta kaos för att rädda människan, då kan inte bönen handla om att vända ryggen åt världen. Då måste det finnas kännetecken på Guds närvaro mitt i en splittrad vardag, tecken vi kan hålla fast vid, som kan ansluta oss till livets källa.
Den här boken handlar om att följa dessa tecken och låta dem utgöra den avgörande berättelsen om vårt liv på jorden. Inte som teorier eller åsikter, för sådant sköljs snabbt bort i nyhetsflödet. Utan som nycklar till vår dagliga bön. De öppnar dörren i vår instängdhet. mot en större värld.
OBS! Böneband medföljer
Boken har i andra delar ett bredare blickfång än så. Det svenska samhället diskuteras som social kontext i vilken det sekulära möter det religiösa och kristna kyrkor möter islam. Den svenska situationen får i bokens första del en kontrastbelysning genom att helt andra typer av samhällen behandlas, i synnerhet Pakistan. Religioner och möten binder tematiskt ihop boken och huvudfrågorna riktas mot relationer med och syn på andra och deras tro.
Sven Halvardson är docent i religionssociologi och arbetar vid Teologiska högskolan Stockholm.
Relationer, kärlek och sex är ord som väcker nyfikenhet och längtan - men också frågor och frustation. Författaren ger vägledning kring några av de viktigaste områdena i en ung människas liv. En kristen livssyn med personliga erfarenheter ligger till grund för boken.
Påven benedikt XVI behandlar här – mot bakgrund av finanskrisen – många av de avgörande frågorna i vår tid. Han poängterar att, bortom stat och marknad, måste det finnas ett civilt samhälle som präglas av broderlig människokärlek – både lokalt och globalt
”En kvinna upplyste mig om att det inte fanns någonstans där man kunde äta men att jag var välkommen att äta lunch tillsammans med henne och hennes dotter. När vi satt till bords sa hon: ’Stanna här – vi är så ensamma.’ De orden blev avgörande för mig.”
Broder Roger var 25 år och andra världskriget pågick för fullt när han kom cyklande till en by i Bourgogne. Han letade efter en plats där han kunde starta en kommunitet, ett liv i gemenskap med andra. 75 år senare är byns namn, Taizé, en symbol för tro och tillit runtom i världen.
Originaltitel: Pressens-tu un bonheur?
I den här boken söker Mattias Martinson nya perspektiv på debatten mellan ateism och gudstro.
Utgångspunkten är inte argument för och emot Guds existens eller för och emot den religiösa trons värde. Tesen är istället att kulturens uttryck och språkets ramar bildar en viktig plattform för en tolkning av hur gudsförnekelse och gudstro är beroende av varandra. Med hjälp av en grupp kulturkritiskt orienterade filosofer, inte minst Nietzsche, närmar sig Martinson från olika håll den nutida ateism som fortfarande bokstavligen befinner sig i skuggan av kristendomens stora byggnadsverk och tankekonstruktioner. Resultatet blir något som liknar en teologisk ateism.
Mattias Martinson är professor i systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Uppsala universitet. Han har arbetat mycket med socialfilosofen Theodor W. Adornos tänkande och publicerat ett antal böcker i gränslandet mellan teologi och filosofi.
Gregorios har blivit mest känd som bibelutläggare i Origenes anda (Mose liv). Hans kateketiska föreläsningar är av annan art. De var riktade till en publik av både troende och andra som var mer osäkra i sin tro, och han söker vinna dem alla med klara och logiska argument. Han är i sin undervisning en kristen motsvarighet till de antika filosofskolornas lärare, som han också hämtar mycket av sina tänkesätt ifrån. Men budskapet han vill förmedla är kyrkans tro.
Katharinaklostret vid Mose berg i Sinai – En värld av tolerans är skriven av Gunnel Katharina Wahlström och är vackert illustrerad med fotografier av klostrets inre och yttre miljöer
Teol. Dr. Erwin Bischofberger är jesuitpater och har varit verksam som professor i medicinsk etik vid Karolinska Institutet
I denna tredje utgåva av den svenska översättningen har bokförlaget Catholica velat förena det vackra i praktutgåvan med det praktiska i pocketutgåvan. Detta har resulterat i en behändig volym tryckt på tunt papper med en smidig och vacker cabrapärm i vad vi på förlaget brukar kalla ?katekesrött?.
I modern tid har kyrkan försökt skapa ett katolskt språk som är anpassat till nutidssvenskan. Ofta har man lyckats väl, men det finns många ord som ännu är svåra att uttrycka på begriplig svenska. Till en bättre förståelse av dessa ord vill denna bok vara en vägledning. Författaren Per Beskow (1926–2016) var religions- och kyrkohistoriker, docent vid Lunds universitet. Han var verksam som kulturskribent i bland annat tidskrifterna Signum och Pilgrim.
I boken finns även reflektionsövningar för arbetslaget. Boken är framtagen i samarbete med Strängnäs stift.
I boken tar Jonas Eek ett helhetsgrepp om kyrkans utmaningar och för samman teologiska resonemang med samtidens kyrkodebatt.
Boken fokuserar på tre områden:
Varför visa konst i kyrkorummet – vad är den teologiska grunden? Hur kan hela församlingen bli bärare av visionen att använda konsten för att skapa kontaktytor mot lokalsamhället? Hur går man praktiskt till väga för att möjliggöra konstutställningar i kyrkorummet? Boken ger mängder av konkreta tips och grundläggande råd så att även den som inte har någon tidigare erfarenhet från konstvärlden kan våga ta steget att pröva. Här finns rikligt med exempel från författarens konstutställningar i olika kyrkorum, och berättelser från flera församlingar om hur de har arbetat med konst i sin kyrka.
Genom att öppna kyrkorummet för konstutställningar får kyrkan nya vänner och kan arbeta med de angelägna samhällsfrågorna och de djupaste livsfrågorna på ett sätt som berör många. >p> Mats Hermansson är präst och konstnär med 30 års erfarenhet av att arbeta med konst i kyrkan. Han har bland annat ställt ut sina presenningsikoner i över 100 kyrkor. »Jag brinner för att kommunicera kyrka och tro i samtiden«, skriver han i boken. »Min plats i kyrkan, min väg genom livet kan skifta – men orubbad står min önskan till kommunikation, att bryta ny mark, att nå utanför murarna.«
I Konsten att upphöja det ringa undersöker Marcus Willén hur Lindgrens speciella berättarkonst är sammanvävd med en tematik av estetiskt-existentiellt slag. Han visar hur motiv som traditionellt betraktats som komiska, vardagliga och låga återkommande upphöjs och »transsubstantieras« till allvarliga betraktelser över den seriösa konstens natur och över fromheten som livshållning.
Avhandlingen utgår främst från novellsamlingarna Merabs skönhet (1983) och I Brokiga Blads vatten (1999). Men den har också ambitionen att fånga vad som mer generellt utmärker Torgny Lindgrens särpräglade prosakonst.
Betraktandet av reformationen kan betona kontinuitet eller betona splittring och särart, och som svenskkyrkliga i dag väljer vi vilket. Vill vi cementera splittring eller bekänna oss till och återspegla helheten – katolsk betyder just ”i enlighet med det hela”?
Hur man förstår reformationen, i termer av kontinuitet eller brott, påverkar hur man vårdar arvet. Om vi som svenskkyrkliga gör allvar av vårt katolska arv då måste det sätt på vilket vi är kyrka idag vara ”i enlighet med det hela”. Detta får konsekvenser för en lång rad områden, inte minst hur vi firar gudstjänst. Kyrkans identitet och hur denna hänger samman med gudstjänstfirandet har från början varit en huvudsak för den kyrkliga förnyelsen. Ambitionen har varit en katolsk liturgi för en katolsk kyrka.
aKF:s årsbok 2017 framhåller behovet av både kontinuitet och förnyelse och belyser vad detta kan få för konsekvenser inom en rad olika områden, inte minst gudstjänsten.
Den här boken vill inspirera till reflektion utifrån kyrkoårets olika delar, vilket gör den till en fantastisk utgångspunkt för samtalsgrupper, vuxenkonfirmander och arbetslag.
Citat ur boken:
"På senare år har livsfrågorna blivit närgångna. Frågor om ursprung, mening och riktning har inte velat lämna mig i fred. I kyrkan finner jag en sorts hemkänsla. Där får jag bryta mina erfarenheter mot den kristna trons sätt att tolka livet. Jag vill vara en del av det kristna sammanhanget för att långsamt och försiktigt utforska mer av det."
I den sista boken Sven Reichmann skrev innan han lade ner sin penna bjuds vi med på en upptäcktsfärd genom frälsningshistorien för att urskilja gudomliga tänkesätt av betydelse för slutet på vår historia. De sista kapitlen behandlar frågan om Israels frälsning och domen över nationerna liksom kriget mot Jerusalem. Ödmjuk inför uppgiften att skriva om framtiden ger författaren sin fascinerande syn på hur det kan bli i samband med konungens återkomst. "Boken för läsaren bort från stereotypa tolkningar, jagande efter tidstecken och tendensen att ämnet Jesu återkomst ibland kan bli något hotfullt.
Sven Reichmann lyfter blicken och låter bibliska berättelser vara nycklar till Guds handlande i framtiden. Konungens ankomst stimulerar till eftertanke och fördjupat studium av Skriften som helhet och Jesu återkomst i synnerhet." Göran Lennartsson, pingstpredikant och teologie doktor i Nya testamentet "Detta är en annorlunda bok om eskatologi.
Just därför är den viktig. Dock inte bara för att den är annorlunda, det viktiga är på vilket sätt den är annorlunda. Här ges inga definitiva tidsscheman för vad som ska hända i framtiden. Något som ofta lett till både rädsla och oro. Här ges istället trygghet till läsaren – på ett befriande sätt! Läsaren får hjälp att finna vila i Gud, vila i att han har historien i sin hand – inte vi människor." Anders Sjöberg, bibellärare
Olof Edsinger arbetar som generalsekreterare för Salt - barn och unga i EFS och är författare till flera uppskattade böcker om Bibeln och kristen tro. "...en fördjupning både i nya testamentets undervisning om tro och i kristet lärjungaskap som genom hela boken har Jesus i blickfånget..." Roger Bengtsson i IKON"En bra bok, strukturerad, genomtänkt, själavårdande och hoppfull. Läs den gärna!" Ulf Ekman
Ayaan Hirsi Ali föddes i Somalia men tvingades tidigt följa sin far i hans politiska exil. Som 22-åring lovades hon bort till en släkting men bröt med sin familj och flydde till Holland där honfick politisk asyl. Hon tog arbete som städare för att kunna betala sina universitetsstudier och tio år senare invaldes hon i det holländska parlamentet. Hirsi Ali har på kort tid blivit en av de starkaste kritikerna i Europa av det muslimska samfundets värderingar. Hon har kallat islam för en bakåtsträvande religion och fördömt dess kvinnosyn. Hon skrev tillsammans med den holländske regissören Theo van Gogh manus till denfilm som anses vara orsaken till att han blev brutalt mördad i november 2004. Hon lever under konstant dödshot och skyddas av säkerhetspolis dygnet runt.Kräv er rätt! är en samling essäer där Hirsi Ali, i kraft av sin muslimska bakgrund, starkt ifrågasätter Islam men också kritiserar västvärldens hållning i olika invandrarfrågor. Boken utkom i Holland hösten 2004.
I denna bok, som är en reviderad och utökad nyutgåva, får vi följa Edsinger i närkamp med dessa frågor. I den första delen presenterar han vad GT har att säga om krig i Guds namn. I den andra delen diskuterar han de frågor som detta väcker hos en modern bibelläsare. Som avslutning behandlas den yttersta domen och Jesu återkomst.
Kristens resa är en bok för hela livet från vaggan till graven. Den djupnar med åren och lyfter blicken mot det Himmelska målet. Här föreligger den nu i en trogen och lättläst nyöversättning av Carl Henrik och Ulla Rehnström.
Utifrån en beskrivning av kyrkans kännetecken målar Magnus Persson en vision av en kyrka som reser sig ur ett deformerat tillstånd. Inte genom innovation och nya djärva grepp, utan genom reformation, en återupprättelse av det ursprungliga. Här ljuder rösterna från teologer och kyrkoledare som Luther, Rosenius och Giertz och utmanar nya generationer.
Den efterlängtade debutboken Kristi kyrka: om kyrkans kännetecken – den första i serien RE:FORMERA– tar med läsaren på en livsförvandlande upptäcktsresa tillbaka till kyrkans centrum.
I bokens första del står nåden i fokus. I en värld där intresset för andlighet är stort, men tilltron till andliga auktoriteter är låg, blir upplevelsen av den äkta, dyrbara nåden livsavgörande. Här lyfter Karin Johannesson fram Martin Luthers dubbla förståelse av nåden – vi blir både benådade och begåvade – som en nyckel för att motverka kyrkans inre sekularisering.
Bokens andra del handlar om liv i Kristus. Det är vad kyrkan alltid har erbjudit människor. Men formerna behöver förnyas. I dag är vår utmaning att nå sökande människor som ser naturen snarare än kyrkan som den självklara platsen för andliga upplevelser. Att förkunna Kristus är ett uppdrag som förenar oss, även om vi inte alltid är överens om hur gudstjänsten ska firas eller vad mission egentligen innebär. Om detta behöver vi samtala, och i de samtalen vill denna bok vara ett stöd.
Istället för att isolera denna teori visar Esbjörn Särdquist i Kunskapens yttersta kant hur en meningsfullhet framträder när den sätts i samband med två andra centrala teorier i verket, teorin om »den analoga ordningen och förnuftet« samt teorin om »förintandet«. Avhandlingen klargör hur dessa tre teorier tillsammans belyser en modern verklighetsförståelse präglad av ett kunskapsteoretiskt paradigm som härrör från Kants transcendentalfilosofi och som Løgstrup talar om som ett »kunskapsteoretiskt felkomplex«. Det leder fram till en diskussion och kritik av den mänskliga förståelsens möjlighet till absolut självständighet och av hur vetandets avhängighet kan beskrivas.
För teologin och föreställningen om Gud spelar resonemang om förståelsen en central roll. Kunskapens yttersta kant tolkar Løgstrups Metafysik genom att klarlägga hur teorierna gestaltar en förståelse som är klar över sin egen begränsning, som är »sårad«. Den religiösa tydning Løgstrup gör är insatt i detta sammanhang. I detta ljus diskuterar avhandlingen några huvudlinjer i modern teologi.
Esbjörn Särdquist (f. 1966) är präst i Svenska kyrkan och Kunskapens yttersta kant är hans doktorsavhandling i systematisk teologi inom ämnet religionsvetenskap vid Karlstads
Det unika med denna textsamling är att den i form av en kommenterad läsebok spänner över en stor bredd av ämnen. Texterna, samlade i sex större avsnitt, hör företrädesvis hemma under 1900-talets senare del. De har hämtats från svensk skönlitteratur och predikningar liksom från debattinlägg om bl. a. ekologi, kyrkomusik, enhetssträvanden, religionssociologi och gudstjänstförnyelse.
Efter en kortfattad författarpresentation kommenteras de olika textutdragen ur ett ecklesiologiskt perspektiv. Avsikten med denna läsning är att fördjupa förståelsen för vad kyrka och församling är i relation till dagens samhälle – utifrån den bredd av ecklesiologiska teorier som erbjuds i det internationella forskarsamhället.
Boken Kyrka i olika meningar är en bred samling kommentarer om kyrkan. Ett femtiotal texter formar ett samtal om teologi, litteratur och människors tro och vardag. Den utmanar till fördjupad reflektion om vad det är att vara församling och kyrka. Leif Nordenstorm – präst, teol dr och direktor på Fjellstedtska skolan. Forskare i ledarskap menar att en god ledare behöver öva sig i att se olika perspektiv för att fatta så bra beslut som möjligt. Denna bok med sina ecklesiologiskt färgade texter ger med sina olika infallsvinklar material och erfarenheter för var och en som på något sätt bär ett engagemang för kyrka och församling. Margareta Westin Olsson – präst och distriktsföreståndare i EFS Mittsverige. Denna »läsebok« ger ny och intressant kunskap om kristna kyrkors identitet och utveckling i nutid. Fokus ligger på Svenska kyrkan men analyserna är oväntat relevanta också för andra traditioner. Författarnas texturval och läsning utgör en unik källa till fördjupad medvetenhet om vad som är nödvändigt på enhetens väg. Sune Fahlgren – pastor, teol dr och lektor vid Stockholms Teologiska Högskola
I bokens första del lyfter författaren Gudrun Rosén fram kyrkans särskilda bidrag och visar hur man kan förbereda sig, förstå krisreaktioner, ge god psykologisk första hjälp och samtidigt sätta rimliga gränser. Fokus är på det akuta skedet i en kris.
Ytterligare vägledning ger Hanna Wejryd, präst och Ingemar Hällqvist, diakon hur man kan stödja barn i kris, Jemima Bentham Brodin, diakon, och Wilhelmina Hoffman, geriatriker om stöd till människor med demens samt Kristina Åkerman, präst om hur man stöttar personer med intellektuell eller neuropykiatrisk nedsättning.
Bokens andra del innehåller bland annat en checklista för minnesgudstjänster, dikter och böner samt förslag på samlings- och sändningsord, bibeltexter och psalmer. Dikterna och bönerna är skrivna av Gudrun Rosén, Per Harling, Christina Lövestam, Mika Wallander, Roland Stahre, Sofia Oreland med flera.
Gudrun Rosén har lång erfarenhet som präst, kyrkoherde och sjukhuspräst.
Interreligiös dialog är fundamental för kyrkan, som är kallad att samarbeta med Gud i hans plan genom att vara närvarande och respektera och älska alla människor. År 1965 formulerade Andra Vatikankonciliet den katolska kyrkans syn på andra religioner i deklarationen Nostra aetate. Sedan dess har religionsteologisk forskning och reflektion inom kyrkan och de allt fler kontakterna med företrädare för andra religioner låtit denna officiella syn utvecklas och fördjupas.
Lagom till 40-årsjubiléet av Nostra aetate publiceras här för första gången på svenska en sammanställning i kronologisk ordning av ett urval grundläggande officiella katolska texter om religionsdialog, från Andra Vatikankonciliet och framåt. Skriften består av utdrag ur koncilietexter, dokument från den särskilda instans vid Vatikanen som arbetar med religionsdialog och uttalanden i encyklikor, rundskrivelser, från de senaste påvarna
Om författaren:
Tommy Dahlman föreläser inspirerande och underhållande om bland annat livsinställning, att hantera sorg, ledarskap, medarbetarskap och samarbete. Han har hållit mer än 2000 offentliga föreläsningar i kulturhus, teatrar, kyrkor, bygdegårdar och företag. Han har skrivit 11 böcker med en totalupplaga på över 100 000 ex.
Kyrkbänksteologi är en avhandlig i praktiskt teologi, framlagd vid Enskida Högskolan Stockholm.
Andra verktyg som kan hjälpa oss att laga världen är att vi avvisar bokstavstro, gör upp med »vi och dem«- tänkandet, reflekterar över människans psykologi samt blir mer medvetna om våra djupaste rötter, inte minst olika tankestilar. I bokens sista kapitel ges konkreta förslag på hur vi alla kan bidra till att laga vår trasiga värld och hur man kan välja att »dela med sig av kärlek, vänlighet, medkänsla och barmhärtighet till alla skapade varelser«.
Antoon Geels är professor emeritus i religionshistoria med religionspsykologi vid Lunds universitet. Han är författare till ett stort antal böcker om mystik och spiritualitet i världens religioner, bl.a. Judisk mystik (1998), Berusad av Gud (2002), Kristen mystik (2000, 2003), Muslimsk mystik (2005) och Medvetandets stilla grund (2008).
den här medryckande, lättillgängliga och lärorika introduktionen väcker Michael Reeves liv i reformationens färgstarka figurer. Han presenterar deras uppfattningar och visar hur djupt angelägna och personligt betydelsefulla reformationens tankar är i dag, femhundra år senare. Inkluderat är också ett tillägg om den svenska reformationen av Daniel Johansson, lektor på Församlingsfakulteten i Göteborg.
J. I. Packer prästvigdes 1953 i Engelska kyrkan, men ägnade större delen av sitt yrkesverksamma liv åt bibelundervisning och författarskap. Från 1979 till sin pensionering var han professor vid Regent College i Vancouver, Kanada.
Gillis Herlitz har skrivit korta texter som speglar lika – men olika – situationer i Sverige och Moçambique. Han har också skrivit förordet till boken, som han avslutar med: " Kärleken, glädjen, stoltheten, sorgen, ilskan, förtvivlan, eftertänksamheten är gemensam för människor över hela världen.
Orsakerna till de olika sinnesstämningarna kan ibland variera liksom vilket uttryck de får. Det olika vi ser är kanske inte alltid så olika. Det lika vi ser är kanske inte alltid så lika. Men människor – det är vi allihop."
Läsaren ges goda insikter i meningen med den kristna tron och det kristna livet. Författarens språkliga revidering tillsammans med illustrationerna ger ett fräscht intryck. Lämplig för masspridning till konfirmander och ungdomsgrupper.
Gage Watson försöker lappa ihop sitt liv igen. Den ödesdigra kraschen i backen kostade honom inte bara karriären som professionell snowboardåkare, utan orsakade även en av sina fans död. Dessutom fick han hjärtat krossat av tjejen han tänkte tillbringa framtiden tillsammans med.
Som en del av PEAK Räddningsteam i Glacier National Park i Montana befinner sig Gage snart i sin värsta mardröm när han återigen måste göra ett av sina riskfyllda åk nerför berget för att rädda några unga grabbar som rapporterats saknade.
Ella har åkt till Montana för att stoppa sin vårdslösa bror från att göra ett episkt snowboardåk som han tror ska göra honom berömd. Trots att Ella vet att hon krossat Gages hjärta måste hon be honom om hjälp och innan hon vet ordet av står de tillsammans på toppen av berget utan annat val än att försöka lita på varandra för att ta sig helskinnade ner.
På PEAK:s huvudkontor hittar Ellas vän, skribenten Brette, gott om material för att skriva riktiga hjältehistorier. Men samtidigt som medarbetarna med spänning följer Ella och Gages livsfarliga framfart nerför berget riskerar plötsligt flera av dem att få sina personliga hemligheter avslöjade av den grävande journalisten ...
Susan May Warren har skrivit fler än femtio böcker, som sålts i över en miljon exemplar. Hon har fått flera prestigefulla författarutmärkelser. Detta är hennes tredje roman på svenska som handlar om våghalsiga äventyr, gudstro och en kärlek som varar.
Rune Larsson introducerar här den amerikanske religionspedagogen Thomas H. Groomes grundtankar om lärande och undervisning. Groome menar att dynamiken uppstår i mötet mellan den personliga livsberättelsen och den religiösa traditionens livstydning. Pedagogens uppgift är att inbjuda till mötet. Att sedan lära känna sig själv och sitt eget sätt att leva och de religiösa traditionernas livstydande berättelser är kunskapens början.
Thomas H. Groome är professor i teologi och religionspedagogik vid Boston College. Sedan början av 1980-talet intar han en respekterad plats bland nydanande religionspedagoger både i USA och i många andra delar av världen. Han har även föreläst och lett seminarier i Sverige.
Rune Larsson är universitetslektor emeritus vid Centrum för Teologi och Religionsvetenskap, Lunds universitet.
Han är direktor för RPI (Arbetsgemenskapen för Religionspedagogik).
Luis Palau är en internationellt känd evangelist, talare och författare av mer än fyrtio böcker. Han har evangeliserat i sjuttio länder för uppskattningsvis tjugo miljoner människor.
Livskraftens lerkärl är ett skafferi där inte alla behöver allt på en gång men där många kan finna något som passar just nu
Symenon den nye teologen (949-1022) är en av den ortodoxa kyrkans främsta teologer. Hans hymner, som är späckade av teologi, handlar främst om gudomliggörelsen - delaktigheten i det gudomliga genom Guds Sons människoblivande. Dessa trettio andliga hymner är översatta och kommenterade av Olof Andrén
I Luther själv ligger tyngdpunkten på den mogne Luther, tyvärr ofta framställd som envis, grälsjuk och bitter. Låter man honom komma till tals själv i relationen till hustrun och barnen och nära vännen Melanchthon blir bilden en helt annan. Här framträder i bönen, själavården, predikan och katekesen en helt annan, lyhörd, mjuk och tolerant sida. I brev till hustrun framträder en värme och skämtsamhet som varar livet ut. Slående är balansen mellan den intellektuella och den känslomässiga sidan i Luthers tro.