Måndag 10-19
Tisdag- Fredag 10-17
För avvikande öppettider se:
Öppettider
Liten och aktiv kan hjälpa nyblivna föräldrar att vara nära sitt barn i lekfullt lärande. Boken utgår från vad som finns i hemmet och vad som händer under dagen.
Öppna förskolan kan genom barnledarnas kunskaper introducera föräldrarna i det lekfulla lärandet. Liten och aktiv passar barn 12-24 månader.
Den fungerar både i öppna förskolor och i hemmen. Innehåller 140 idéer, 160 sidor
Livsfrågan och evangeliet erbjuder inspiration och redskap för kyrkans undervisning och en praktisk handledning till Bibeln, konfirmand.
Det kan vara svårt att länka människors liv och frågor till bibelns värld, texter och bilder. Ändå är det just det som är uppdraget för kyrkans undervisning. I Livsfrågan och Evangeliet formuleras en teologisk-pedagogisk utgångspunkt för kyrkans undervisning som mynnar ut i praktiska tips och idéer på hur man kan arbeta så att livsfrågan möts av evangeliet.
Livsfrågan och evangeliet är:
• En bok som knyter Bibeln närmare kyrkans undervisning
• En teologisk-pedagogisk bok som förenar teori och praktik
• En introduktion till kyrkans undervisning, ett inlägg i debatten och praktiska bibelövningar
• Praktisk handledning till Bibeln, konfirmand med specifika bibelövningar
Hjälp fler konfirmander att förstå vad de läser i Bibeln och att känna att Bibelns berättelser och den kristna tron handlar om dem själva! Ur Jonas Eeks förord till Livsfrågan och evangeliet: ”Förstår du vad du läser?” är en självklar fråga i kyrkans undervisning. Men den förutsätter att man arbetar med bibeltexterna. Häri ligger inte bara ett stort ansvar utan även en ordentlig utmaning… Många pedagoger och präster vittnar om hur svårt det kan vara att länka Bibelns berättelser till kyrkans undervisning och flera konfirmander berättar att Bibeln aldrig använts i konfirmandundervisningen, trots att varje konfirmand fått en egen bibel. I linje med detta är det bara lite drygt var tionde konfirmand som, efter sin konfirmandtid, instämmer helt eller delvis i påståendet att Bibeln är aktuell i dag.
För att möta glömskan och hindra språkförlusten är det tid att tänka kreativt för hur kyrkan kan bli bättre på att i sin undervisning levandegöra Bibelns berättelser och koppla dem till människors liv. Syftet med den här boken är att vara ett redskap i det arbetet. Så att fler kan erfara hur livsfrågorna möts av evangeliet. Så att fler kan svara ”ja!” på den grundläggande frågan: ”Förstår du vad du läser?”.
Utgångspunkten för samlingarna är själva Lukasgatan, som sätts upp som ett härligt blickfång på en eller flera väggar. Gatan kan skapas på många olika sätt, beroende på hur vägbilderna i materialet kombineras. Längs vägen sätts bilder av hus och personer upp, och det är dessa personer som berättar om sina liv. Sexton personer ingår i höstterminens upplägg, bland annat Marta och Maria, Jairos, Sackaios, den fattiga änkan, Gabriel, Maria och en herde.
49 utstansningsbilder 60 vägbilder Levereras i ask Spiralbunden handledning
Till samlingarna finns också förslag på rekvisita, samtalsfrågor och aktiviteter.
Illustratör: Mats Molid
Messy Church 2 bjuder på samma blandning av kreativitet, gemenskap och vilja att dela den kristna tro i vardagen som kännetecknade den första boken.
Lucy Moore delar med sig av ytterligare 15 teman att använda vid Messy Church-träffar.
Teman som tas upp är bland annat grunderna i kristen tro, kvinnor i Bibeln att inspireras av, viktiga händelser i Jesu liv samt dop och nattvard
En eller två vardagskvällar i veckan bjuder kyrkan in barnfamiljer och andra intresserade till Messy Church-träff. Man pysslar tillsammans, firar andakt tillsammans och äter tillsammans – allt med fokus på Jesus.
I den här boken presenterar Lucy Moore grundtankarna bakom Messy Church och ger en mångfald av uppslag till hur en Messy Church-samling kan se ut.
Boken innehåller även en checklista för församlingar som vill arbeta konstruktivt kring de problem vi ser kring nätpornografin, tips på hur man pratar med andra om en fråga som det ofta är tyst kring samt ett flertal fördjupande intervjuer med privatpersoner som berättar om sina egna erfarenheter men också intervjuer med församlingsledare, sexologer, terapeuter och andra experter.
Ulrica Stigberg är författare och präst i Fryshuset i Stockholm. Mitt ibland oss är hennes sjätte bok, hon har tidigare bland annat gett ut Visuell drog: om barn, unga och nätporr, Om barn och livets frågor samt Någon att lita på : 88 texter för livsresan. Ulrica Stigberg är även en flitigt anlitad föreläsare inom olika sammanhang kring ämnen som rör pornografi
Materialet är framtaget av Sensus studieförbund, Svenska kyrkan i Göteborgs stift och Svenska kyrkans Unga under arbetet med Göteborgs stifts satsning 2017 »Nåd i realtid«.
Handledningen är skrivn av Beata Åhrman ek och Jakob Lindkvist.
Materialet består av tolv tårtbitar med en rund pusselbit i mitten. Varje tårtbit har ett verb som säger något om kristen tro och mänskligt liv. På varje tårtbit finns också en bild, en kyrkoårstid, en bibeltext samt frågor som hjälper till att sätta igång samtalet.
Nådens år är tänkt för såväl kortare som längre samtal. Målet är att små stunder ska kunna rymma stora samtal. Samtalet sker bäst i små grupper om tre eller fyra.
Målet är också att bejaka den mångfald som finns i kyrkan och samhället, med förhoppningen att var och en ska få plats att uttrycka sin tro och växa tillsammans med andra. Det enskilda hör ihop med det gemensamma.
Josefine Arenius poäng i När du leder är att man inte kan bli en riktigt bra ledare innan man vet från vilken utgångspunkt man själv leder. Det gäller alla åldrar, men den här boken är inriktad på unga ledare.
Författaren tar avstamp i frågorna: Vem är du, vad vill du och vad brottas du med? Hon delar upp självförtroende i professionellt, socialt och utseendemässigt. För det är inte riktigt så enkelt att man har bra eller dåligt självförtroende, det skiljer sig ofta åt beroende område och miljö. Som ledare är det viktigt att ha koll på sin egen ryggrad: Vilka värden är jag inte redo att förhandla bort? Det handlar också om var man har sin integritet, när man ska låta sig påverkas och när man ska sätta en gräns. Och så hjälper Josefine Arenius läsaren att ställa den lite skrämmande men viktiga frågan: Är jag verkligen den jag utger mig för att vara? Och kanske framför allt: Den jag vill vara.
Josefine Arenius är utbildad inom Open for business i entreprenörskap och kreativitet. De senaste tolv åren har hon föreläst inom ledarskap, grupprocesser, konflikthantering, omorganisering, mentorskap och självbild. Idag arbetar hon som ledarutvecklare med inriktning på ungdomsfrågor på EFK
Boken ger förslag på vandringar som tar allt mellan femton minuter och två dagar. Här finns också förslag på upplägg till vandringar med olika teman, vandringar som kan inkluderas i vanliga konfirmandträffar samt vandringar som kan knytas ihop med gudstjänsten. Stillheten, bönen, det goda samtalet, kontakten med sitt eget inre och gemenskapen med både Gud och medvandrare: Pilgrimsvandringen rymmer många viktiga erfarenheter som vi kan ge våra ungdomar.
Boken innehåller 26 exempelberättelser, från både Gamla och Nya testamentet, och till varje berättelse finns teologiska resonemang, förslag på hur berättelsen kan berättas, ingångar till texten som kan användas för att anknyta till vår vardag, bakgrundsinformation från kommentarlitteraturen samt samtalsfrågor. Exempelberättelserna är skrivna för åldrarna 6–10 år, men kan enkelt anpassas för äldre eller yngre målgrupp.
I inledningen påminner Hanne Stichel om vikten av att vi inte lägger allting till rätta när vi berättar för barn. Det måste finnas utrymme för tron att växa och gudsbilden att utvecklas. Och för alla åldrar gäller att vi får ta oss an berättelserna med både lekfullhet och allvar. »Det är från leken jag hämtar min frihet i berättandet«, skriver Hanne Stichel. »Sedan kräver berättelserna respekt. De är ändå Guds namn, och i dem finns Guds röst.«
Följ med på en resa där vandrarna får dela med sig av sina tankar och funderingar kring tron. Vuxenkatekumenatet är en arbetsmodell för vuxengruppen som vill växa vidare. Det är en väg där den enskilde sökaren får dela sina erfarenheter med andra och göra en resa in i trons värld mot en personlig tro och in i en levande församling. I katekumenatsgruppen arbetar sökare och följeslagare sida vid sida och går steg för steg framåt på trons väg. Vägens gemenskap innehåller råd till samtalsledarna och följeslagarna, upplägg för samlingarna och praktiska tips. Dessutom finns kopieringsunderlag att använda på samlingarna. Katekumenatet har visat sig vara en användbar modell för att nå både den som inte tidigare kommit i kontakt med den kristna tron och redan döpta som tappat kontakten med kyrkan. Idén är hämtad från fornkyrkan och därifrån kommer också namnet katekumenat. Ordet kommer från grekiskans katechein och kan översättas med ”att vägleda, handleda, undervisa”.
Varför har prästen så konstiga kläder präglas av värme och humor men också av ett underliggande allvar. Boken passar utmärkt som utgångspunkt för samtal med barn och ungdomar men är också ett sätt att få inblick i barn och ungdomars funderingar om tro och liv.
Kunde Jesus trolla? Vad händer efter att man har dött? Varför finns det mobbare
Författarna har många års erfarenhet av ideellt ledarskap i kyrkan. I boken delar de med sig av erfarenheter, tankar om tron och bönen samt uppdraget som ung ledare i kyrkan. I den nya upplagan har författarna justerat innehållet med två nya lekar med hänsyn till klimat och matsvinn.
Boken innehåller konkreta verktyg och redskap för den unge ledaren och tar upp frågor som:
Hur utvecklar du ditt ledarskap och blir en ledare som sätter Jesus i centrum?
Hur utmanar du dina deltagare till utveckling och lärande?
Vad innebär det att vara en god förebild?
Verktyg för unga ledare ger grunderna i ledarskap, konflikthantering, grupputveckling och återkoppling.
Boken avslutas med praktiska tips på lekar, böner och andakter.
En av höjdpunkterna är det gemensamma dramat, där konfirmanderna delas in i olika grupper: esséer, fariséer, herodianer, seloter och romerska soldater. Genom dramat får konfirmanderna uppleva de många grupperingar som fanns på Jesu tid och hur Jesus förhöll sig till gruppernas olika styrkor och svagheter. Vad kan vi lära oss av dem? Och hur hjälper de oss att komma närmare svaret på frågan What Would Jesus Do?
Innehåller kopieringsunderlag