View as Tabell Lista

Artiklar 25-36 av 105

per sida
Fallande ordning
  1. Episoder
    Episoder
    Beskrivning
    Otroliga upplevelser och berättelser om möten med människor

    Roland Nelsson har fått både Ungerns och Armeniens förtjänstmedaljer. Läs om krokodilsmugglingen och om att bjuda in Saddam Hussein och Bill Clinton till Holsbybrunn under hans försök att få till ett fredsavtal mellan Irak och USA.

    ”Färgstarka berättelser om prinsar och diktatorer, ministrar, ambassadörer och kejsare. De hette Haile Selassie och Nicolae Ceau?escu, Moder Teresa och Saddam Hussein. Världsledare, på gott och ont får vi väl tillägga. Roland tog ut svängarna och kunde berätta spännande historier med fängslande dramatik.

    Med kyrkans vokabulär är Roland en sann evangelist, Jesus är centrum och ärende oavsett var han hamnar och vem han möter. Från detta fundament har Roland gjort sitt yttersta för att göra världen bättre.

    I denna bok delar Roland med sig av 38 episoder, den ena mer dråplig än den andra. Här får vi det bästa i koncentrat. Han har modet att göra det oväntade, drömma stort och sikta högt. Allt är möjligt i Rolands värld, till och med att omvända Saddam Hussein

    • Köp 3 för 180,00 kr/st
    • Köp 10 för 170,00 kr/st
  2. Evigheten har redan börjat
    Evigheten har redan börjat
    Beskrivning
    Vad är egentligen frälsning?

    I den här boken argumenterar John Ortberg för att själva begreppet "frälsning" behöver räddas från det missförstånd som det ofta alltför ofta fått både innanför och utanför kyrkan. Många tror att "bli frälst" handlar om att klara minimikraven för att komma till himlen när man dör. Men det var inte alls så som Jesus beskrev det.

    Rätt förstått är att bli frälst det mest trängande behovet för varje enskild människa, oavsett om man ser sig som religiös eller inte. Frälsning är upprättandet av skapelsen och mänskligheten, att uppleva Guds närvaro, nåd och kraft och något som börjar nu. Här på jorden!

    Många tänker sig evigheten som någonting som börjar när vi dör. Jesus talar inte om evigheten på det sättet. Han definierar "evigt liv" bara en gång och med stor precision och på ett sätt som har gått förlorad i vår tid. Det handlar mer om att få himlen in i oss än att få oss till himlen. Det handlar mindre om tro på rätt uppsättning dogmer och desto mer om att följa Jesus exempel.

    I Evigheten har redan börjat vill John Ortberg:
    visa på den radikala återupptäckten av vad Bibeln i själva verket säger om frälsning
    återerövra Nya testamentets definition av frälsning, evigt liv och de glada nyheterna
    avfärda myten att evigt liv är någonting vi bara kan hoppas erfara efter döden

    • Köp 3 för 193,50 kr/st
    • Köp 10 för 182,75 kr/st
  3. Familjekalender 2020 - Åsa-Pia Anderssons
    Familjekalender 2020 - Åsa-Pia Anderssons
    Beskrivning
    Familjekalender med Åsa-Pia Anderssons underbara bilder. I kalendern finns det 6 kolumner för att fylla i familjemedlemmarnas alla aktiviteter. För varje månad finns en vers på rim.
    Kalendariet innehåller namnsdagar, helgdagar, flaggdagar och utvalda temadagar såsom Kramdagen och Kanelbullens dag.
    Dessutom innehåller kalendariet påminnelser om när det är dags att deklarera, ställa om klockan mm.
    • Köp 3 för 130,50 kr/st
    • Köp 10 för 123,25 kr/st
  4. Finns Gud? : om designargumentet utifrån universums finjustering
    Finns Gud? : om designargumentet utifrån universums finjustering
    Beskrivning
    FINNS GUD? Om designargumentet utifrån universums finjustering är den första delen i Apologias nya serie om gudsargument. Här får du som läsare en grundlig genomgång av argumentationen för Guds existens utifrån vetenskapens rön om att universum balanserar på en knivsegg för att möjliggöra liv – något som har fått flera forskare att överge sin ateism och i stället söka sig i riktning mot gudstro.

    Själva bokserien syftar till att presentera aktuella argument för Guds existens, formulerade på ett sätt som alla intresserade – men inte nödvändigtvis filosofiskt eller vetenskapligt skolade – kan ta del av. Böckerna förklarar argumenten på en grundläggande nivå men bemöter efter hand även mer avancerade invändningar.

    MATS SELANDER är medarbetare hos Apologia – Centrum för kristen apologetik och har studerat teologi och filosofi och har en magisterexamen i religionsfilosofi från Biola University i Los Angeles. Han är redaktör och medförfattare till boken Gud och hans kritiker: En antologi om nyateismen samt författare till boken Utan Jesus ingen mobil i fickan. ANDRÉ JUTHE har studerat teoretisk och praktisk filosofi och har en magisterexamen i religionsfilosofi samt en doktorsgrad i argumentationsteori från Amsterdams universitet. André har publicerat forskningsartiklar i filosofi som rönt internationell uppmärksamhet. Han är även utbildad lärare har arbetat som lärare under många år.

    • Köp 3 för 126,00 kr/st
    • Köp 10 för 119,00 kr/st
  5. Fjäll : Våra skönaste turer till fots och på skidor
    Fjäll : Våra skönaste turer till fots och på skidor
    Beskrivning
    Älskar du fjällen? Eller är du sugen på göra din första tur i grönskande dalar, över mjuka fjällslätter eller upp till högfjäll med glaciärer och turkosa vatten? Då är detta boken för dig. Med personliga skildringar av fjällturer från Abisko i norr till Grövelsjön i söder tas läsaren med på upptäcktsfärd, oftast till fots och ibland på turskidor. I ord och bild bjuds det på ovanliga vägval, fjällhistoria, skiftande naturtyper och en stark kärlek till den svenska fjällvärlden. I boken finns också praktiska tips kring boende, utrustning, mat och eldning och en liten lektion i fjällens flora och fauna. Genom att följa några enkla råd kan fjällsemestern göras helt utan klimatångest.

    Författare och fotografer är Erika Enequist och Lena Hedman som båda bor i Jämtlandsfjällen. De har sedan mitten av 1990-talet skrivit om och fotograferat friluftslivet i magasinen Utemagasinet, Turist och Friluftsliv.

    345,00 kr
  6. Folkets Bibel - Berättelsen om hur vi fick Svenska Folkbibeln
    Folkets Bibel - Berättelsen om hur vi fick Svenska Folkbibeln
    Beskrivning
    Det började som ett allkristet gräsrotsinitiativ, utan varken ekonomiska resurser eller etablerade plattformar. Idag är Svenska Folkbibeln en självklar översättning för den som vill läsa Guds ord i en läsvänlig och grundtexttrogen språkdräkt, med över 600 000 Nya Testamentet och 200 000 Helbiblar i tryck. Följ med i det trosäventyr det varit att översätta de uråldriga skrifterna till modern och livsnära svenska. I vår antologi medverkar över tjugo författare som alla lägger sin bit till berättelsen om hur vi fick Svenska Folkbibeln. Hör hur visionen om en grundtexttrogen Bibel tog form och spred sig, hur det mobiliserades ett team av teologer och språkreferenter som arbetade 1983- 1998 och under revideringen 2005-2015 tills Folkbibeln var klar och gick i tryck. Ta del av den varma arbetsgemenskapen och funderingar kring översättnings- problem, och glädjen över gå djupt i Gudsordets grundtext. Boken berättar om mottagandet i media och gör utblickar till andra svenska bibelöversättningar och parallella ”folkbiblar” i våra grannländer. Ett tiotal kristna ledare beskriver i varsitt kapitel hur de använder Folkbibeln i sina sammanhang, i predikan och själavård, i bibelundervisning och evangelisation. Vill du veta mer om allt som lett fram till den färdiga Bibeln i din hand? Läs då Folkets Bibel – Berättelsen om hur vi fick Svenska Folkbibeln.
    • Köp 3 för 193,50 kr/st
    • Köp 10 för 182,75 kr/st
  7. Förstår du vad du läser? Bibeln för nyfikna
    Förstår du vad du läser? Bibeln för nyfikna
    Beskrivning
    Välkommen till en läsupplevelse som kommer att förändra ditt liv!

    Om du hamnade på en öde ö, vad skulle du läsa då? Chansen är stor att du skulle läsa Bibeln. Men varför vänta på att hamna på en öde ö?

    Att känna till Bibeln och dess bärande berättelser är avgörande för att kunna förstå västerländsk tro, musik, konst, litteratur och historia. Det är med andra ord nödvändigt att känna till Bibeln inte bara av religiösa skäl, utan också för att kunna bottna i kulturen. Men hur ska man läsa den?

    77 böcker. Uppdelade i två delar, Gamla testamentet och Nya testamentet, där den äldsta boken, i nedskriven form, är åtminstone ettusen år äldre än den yngsta. Och där lyrik blandas med berättelser, som blandas med lagar, som blandas med brev, som blandas med evangelier En inte helt enkel utmaning, med andra ord. Felet många gör när de vill läsa Bibeln är att de läser den som en vanlig bok, från början till slut. Så kan man göra, men det är svårt. Mitt förslag är därför: läs Bibeln i urval. Börja med 7 böcker. Inte 77. När du väl läst dessa sju centrala böcker, har du sedan tillräckligt mycket med dig för att kunna ge dig på de resterande 70. Det är idén bakom den här boken.

    Sören Dalevi är sedan 2016 biskop i Karlstads stift. Han har en bakgrund som präst, forskare och lärare vid bland annat Karlstads universitet.

    • Köp 3 för 103,50 kr/st
    • Köp 10 för 97,75 kr/st
  8. Gay tjej, god Gud
    Gay tjej, god Gud
    Beskrivning
    “Jag var lesbisk förut.
    I Gay tjej, god Gud berättar författaren Jackie Hill Perry sin historia och ger läsaren konkreta verktyg som har hjälpt henne i processen att bli hel.
    Jackie växte upp utan en närvarande far och var osäker på sin könsidentitet. Hon anammade av hela sin varelse ett manligt beteende och en homosexuell livsstil.
    Hon visste att kristna hade mycket att säga om de här sakerna. Men var det meningen att hon skulle försöka förändra sig själv? Hur skulle hon kunna sluta älska kvinnor, när den homosexuella attraktionen kändes mer naturlig än heterosexualitet någonsin kunde göra? När Jackie var 19 år fick hon själv uppleva hur det är att bli en ny skapelse. Hon satt inte inne i någon kyrka eller tillsammans med kristna, men Gud bröt sig in i hennes värld och drog hennes hjärta till sig – hemma i hennes eget sovrum och i evangeliets ljus. Läs hennes berättelse för att förstå. Läs den för att finna hopp. Eller läs den för att bli en ny skapelse, precis som Jackie. JACKIE HILL PERRY är skribent, poet och konstnär och hennes arbete har uppmärksammats av The Washington Times, The 700 Club, desiringgod,org, The Gospel Coalition och flera andra.

    Sedan hon blev kristen 2008 har hon känt sig manad att använda sina gåvor som talare och lärare för att sprida ljuset från Guds evangelium så autentiskt hon kan. Hemma är hon hustru till preston och mamma till Eden och Autumn.

    • Köp 3 för 180,00 kr/st
    • Köp 10 för 170,00 kr/st
  9. Här är jag, sänd mig
    Här är jag, sänd mig
    Beskrivning
    Micael Lundin fick sitt liv förvandlat på en missionsresa till Sovjet i början av 1980-talet. Han hörde ropet från sina kristna syskon bakom järnridån. Troende människor som längtade efter biblar, böcker och undervisning. Lundin gjorde sig tillgänglig. Han sa till Gud: ”Om ingen annan vill åka, så gör jag det!” Det blev starten på ett livslångt missionsäventyr. Lundin har smugglat biblar i Östeuropa, planterat församlingar och varit pastor i Tjeckoslovakien, arbetat med fadderverksamhet i Uganda och varit missionär i Indien. Följ med på hans äventyrliga livsresa och upplev dramatiken på KGB-förhör och hemliga gudstjänster. Förundras över Guds övernaturliga handlande när Albanien öppnade upp sig för evangeliet eller när en gammal indisk kvinna blev mirakulöst helad från cancer, blindhet och förlamning. I Här är jag, sänd mig delar Lundin med sig av lärdomar och erfarenheter, vunna under 40 års tid på missionsfältet. Som läsare rycks du med i passionen för de onådda, fylls av tacksamhet över alla mirakler och får se hur Gud kan göra stora saker genom vanliga människor.
    • Köp 3 för 139,50 kr/st
    • Köp 10 för 131,75 kr/st
  10. Här för att stanna
    Här för att stanna
    Beskrivning
    Leder kristen andlighet människan bort från världen – eller till en djupare bejakelse av den? Kristen tro uppfattas ofta som världsfrånvänd och livsfientlig. Ett liv med Skaparen ställs i motsats till ett liv i hans skapelse. Lösryckta bibelord har ofta fått förstärka det intrycket. Stefan Gustavsson tar oss med på en jakt efter Bibelns grundtema. Här väntar spännande upptäckter: Världen är Guds värld, och frälsningen är en återupprättelse av den – inte en befrielse från den! Det handlar om kristen andlighet med ett mänskligt ansikte.

    Här för att stanna är en nyutgivning av den uppmärksammade boken Gör som Gud – bli människa, som nu har redigerats och utökats med fyra nyskrivna kapitel.

    Stefan Gustavsson är direktor för Apologia – Centrum för kristen apologetik och en välkänd föreläsare och författare. Han har tidigare gett ut böckerna Kristen på goda grunder, Skeptikerns guide till Jesus del 1 & 2 samt Behöver tron försvaras?

    • Köp 3 för 229,50 kr/st
    • Köp 10 för 216,75 kr/st
  11. Hela livets kyrka:pastoral teologi för vigsel, begravning, dop och välsignelse
    Hela livets kyrka:pastoral teologi för vigsel, begravning, dop och välsignelse
    Beskrivning
    För viktiga skeenden i livet finns riter - från namngivning vid födseln till begravning när någon dör. I vårt moderna samhälle är riterna i allra högsta grad levande, ibland i ny skepnad och mer individualiserade än för tidigare generationer. Vad detta innebär för kyrkan, det är frågeställningen i den här boken - Hela livets kyrka. Dop, vigsel och begravning är de vanligaste kyrkliga riterna som tolkar livets olika skeden, men också andra handlingar förekommer. Under de senaste åren har flera kyrkosamfund i Sverige fått nya handböcker för gudstjänstlivet. Hela livets kyrka tar sin utgångspunkt i Equmeniakyrkans handbok och sätter dess ordningar för vigsel, begravning, dop och välsignelsehandlingar in i ett vidare sammanhang. Författarna lyfter fram existentiella frågor, teologiska utmaningar, församlingsangelägenheter och pastorns/diakonens särskilda uppdrag. Hela livets kyrka är en praktisk handbok för de kyrkliga handlingarna som kan läsas och användas av fler än kyrkans ledare och bli intressant också i andra kyrkosamfund, genom att den tydliggör både likheter och skillnader mellan olika traditioner.

    Bokens författare är aktiva i Equmeniakyrkan och Svenska kyrkan: Jan-Olof Aggedal, Anna Berndes, Eva Cronsioe, Jenny Dobers, Sune Fahlgren, Peter Halldorf, Christina Molin, Larsåke W Persson, Samuel Rubenson, Hanne Stichel, Per Westblom, Susanne Wigorts Yngvesson.

    • Köp 3 för 229,50 kr/st
    • Köp 10 för 216,75 kr/st
  12. Herregud & Co anteckningsbok
    Herregud & Co anteckningsbok
    Beskrivning
    Över 125 000 personer följer Herregud & Co på Facebook, och över 48 000 följer de små filurerna med äggögon på Instagram.

    Bakom de tecknade, tänkvärda och underfundiga ögonblicksbilderna finns illustratören och kommunikatören Royne Mercurio. Han vill genom sina bilder påminna om att världen går att göra lite vackrare och lite varmare.

    Det här en praktisk och användbar anteckningsbok i Herregud & Co:s anda. Att brukas privat, på jobbet, i skolan eller över allt där du behöver minnesanteckna. Inlagan innehåller små färgglada figurer med små tänkvärda citat som inspiration i vardagen.

    • Köp 3 för 121,50 kr/st
    • Köp 10 för 114,75 kr/st
View as Tabell Lista

Artiklar 25-36 av 105

per sida
Fallande ordning

 

 

Måndag - Fredag 9.30-17.30
Lördag 10-14

 

 

 

 

 

 

För avvikande öppettider se:
Öppettider

Öppettider i Piteå