Måndag 10-19
Tisdag- Fredag 10-17
För avvikande öppettider se:
Öppettider
Med hjälp av öppna frågor och plats för egna anteckningar och bilder, kan Kyrkogångsboken fungera som en liten loggbok över konfirmandens egna reflektioner och tankar under konfirmationstiden eller konfalägret
Livsfrågan och evangeliet erbjuder inspiration och redskap för kyrkans undervisning och en praktisk handledning till Bibeln, konfirmand.
Det kan vara svårt att länka människors liv och frågor till bibelns värld, texter och bilder. Ändå är det just det som är uppdraget för kyrkans undervisning. I Livsfrågan och Evangeliet formuleras en teologisk-pedagogisk utgångspunkt för kyrkans undervisning som mynnar ut i praktiska tips och idéer på hur man kan arbeta så att livsfrågan möts av evangeliet.
Livsfrågan och evangeliet är:
• En bok som knyter Bibeln närmare kyrkans undervisning
• En teologisk-pedagogisk bok som förenar teori och praktik
• En introduktion till kyrkans undervisning, ett inlägg i debatten och praktiska bibelövningar
• Praktisk handledning till Bibeln, konfirmand med specifika bibelövningar
Hjälp fler konfirmander att förstå vad de läser i Bibeln och att känna att Bibelns berättelser och den kristna tron handlar om dem själva! Ur Jonas Eeks förord till Livsfrågan och evangeliet: ”Förstår du vad du läser?” är en självklar fråga i kyrkans undervisning. Men den förutsätter att man arbetar med bibeltexterna. Häri ligger inte bara ett stort ansvar utan även en ordentlig utmaning… Många pedagoger och präster vittnar om hur svårt det kan vara att länka Bibelns berättelser till kyrkans undervisning och flera konfirmander berättar att Bibeln aldrig använts i konfirmandundervisningen, trots att varje konfirmand fått en egen bibel. I linje med detta är det bara lite drygt var tionde konfirmand som, efter sin konfirmandtid, instämmer helt eller delvis i påståendet att Bibeln är aktuell i dag.
För att möta glömskan och hindra språkförlusten är det tid att tänka kreativt för hur kyrkan kan bli bättre på att i sin undervisning levandegöra Bibelns berättelser och koppla dem till människors liv. Syftet med den här boken är att vara ett redskap i det arbetet. Så att fler kan erfara hur livsfrågorna möts av evangeliet. Så att fler kan svara ”ja!” på den grundläggande frågan: ”Förstår du vad du läser?”.
Om vi lyssnar till Jesus ska vi alltså bejaka barnens lovsång till Gud.
Lovsjung Tillsammans är framtagen för att hjälpa dig som leder lovsång att inkludera barnen med utgångspunkt från:
Enkla sånger
Texten viktig
Medley
Tabernakelbönen Ä en struktur lämplig att användas med just barn.
Att våga vara kreativ och uttrycksfull
Lovsjung Tillsammans innehåller 150 sånger - både nya och klassiska sånger. Här hittar du enkla bönesånger, sånger om Guds omsorg och Guds kärlek - men framförallt lovsånger till Gud. Sångboken innehåller ett stort och användbart material för lovsång i församlingar, på konferenser och i barnverksamhet. Ett inspirerande material att plocka från när alla generationer lovsjunger tillsammans
Med stor respekt för Bibeln som en helig skrift har översättarna gjort sitt yttersta för att komma så nära grundtextens betydelse som möjligt samtidigt som man har ett modernt, vackert språk med ett flyt som gör texten tillgänglig även för ovana läsare. Även om utgåvan främst är tänkt för ungdomar gör språket, formgivningen och uppslagsdelen att den med fördel kan användas av läsare i alla åldrar
Passar till Biblarna svart, lila och silver.
Säljs i 10-pack
Hur kan jag som ledare skapa en konfirmandverksamhet som är öppen och inkluderande? Hur kan jag göra det möjligt för alla i gruppen att vara sig själva, oavsett vem en är?
Den här boken vill ge verktyg för dig som är ledare att skapa en konfirmandverksamhet som är ett tryggare rum. Ett tryggare rum är ett rum där du har rätt att, oavsett vem du är, var du kommer ifrån, hur din kropp fungerar eller hur den ser ut, oavsett vem du blir kär i, eller hur du definierar dig själv bli bemött med respekt och ges möjlighet att delta och vara med i gemenskapen, på lika villkor. Verktygen i boken bygger på ett normkritiskt förhållningssätt där du som ledare får hjälp att få syn på normer som begränsar och stänger ute. Berättelser från verkligheten analyseras och du får konkreta metoder för att skapa en tryggare och mer inkluderande konfirmandverksamhet.
Boken kan med fördel användas och processas tillsammans med hela konfirmandarbetslaget eftersom det här är frågor som behöver förankras hos alla som leder en grupp. För att konfirmandverksamheten ska bli ett tryggare rum behöver vi göra det tillsammans, för och med varandra.
Annika Heikkinen är verksamhetsutvecklare på Antidiskrimineringsbyrån Stockholm Norr. Sara Björk är präst i Svenska kyrkan och verksamhetsutvecklare på Sensus studieförbund. De har stor vana att föreläsa och hålla i processer i rättighetsbaserat arbete både i Svenska kyrkan och i andra sammanhang. Sensus studieförbund och Antidiskrimineringsbyrån Stockholm Norr är organisationer som regelbundet håller i utbildningar och processer som syftar till att stärka människors lika i värde och rättigheter.
I Sverige utgör Svenska kyrkan fortsatt en majoritetskyrka men den positionen är idag inget man kan ta för given. Konfirmandtiden har i sammanhanget beskrivits vara av avgörande betydelse för unga människors fortsatta relation till kyrkan genom hela livet. Men hur mycket vet vi om hur konfirmerade ungdomar själva beskriver konfirmandtidens innehåll och mål och hur de själva beskriver en tänkt relation till Svenska kyrkan i framtiden?
I den här boken ges ungas röster om konfirmandundervisning ett särskilt utrymme. Studien bygger på ett intervjumaterial där sammanlagt 28 ungdomar delar sina erfarenheter. De berättar vad de minns från sin tid som konfirmander, vad de uppfattar att de lärt sig och hur de själva relaterar till gudstjänst och till tro. Frågan ”Var är Jesus?” ställs av en av de intervjuade och sammanfattar en del av resultatet. Intervjuerna med ungdomarna har genomförts inom ramen för ett forskningsprojekt som finansierats av Härnösands och Lunds stift och haft sitt säte vid Svenska kyrkans enhet för forskning och analys.
Var är Jesus? riktar sig till dig som är under utbildning för kyrklig tjänst, till dig som är kyrkligt anställd men också till dig som intresserar dig för religionens förändrade roll i vår samtid och i unga människors liv.
Forskaren och författaren till boken heter Caroline Klintborg, docent i religionspedagogik och lektor vid Stockholms universitet.
Boken är en del av Svenska kyrkans forskningsserie som publicerar kyrko- och samhällsrelevant forskning som har genomgått en peer review process.
En av höjdpunkterna är det gemensamma dramat, där konfirmanderna delas in i olika grupper: esséer, fariséer, herodianer, seloter och romerska soldater. Genom dramat får konfirmanderna uppleva de många grupperingar som fanns på Jesu tid och hur Jesus förhöll sig till gruppernas olika styrkor och svagheter. Vad kan vi lära oss av dem? Och hur hjälper de oss att komma närmare svaret på frågan What Would Jesus Do?
Innehåller kopieringsunderlag
I svaren hänvisas till Bibeln och YOUCAT. Några av de ämnen som tas upp i boken: Varför finns det så mycket ondska i världen, Jesus - mer än bara en människa, på jakt efter den helige Ande, att be är att hålla kontakt med Gud, Kyrkan, Eukaristin, Bikten, Konfirmationens sakrament. På samma sätt som YOUCAT så är YOUCAT - Konfirmationsbok full av Andreas Lengerkes humoristiska illustrationer, färgbilder, citat från helgon, påvar och Bibeln.
YOUCAT - Konfirmationsbok används tillsammans med YOUCAT och Bibeln.