Måndag 10-19
Tisdag- Fredag 10-17
För avvikande öppettider se:
Öppettider
Vad sägs om att bygga ett högt duplotorn där varje duplobit är en bön till Gud eller att alla får skriva/rita sin bön till Gud på en lapp som man lägger i en burk och sen får ta upp och be som middagsbön? Kategorier som exempelvis:
- Bön för andra och varandra
- Böner kopplat till undervisning
- Förlåt-Böner m.m fyller boken på ett mycket inspirerande sätt.
Alexandra Hyllerud och Birgitta Örjestad har många års erfarenhet av att jobba med barn och bön runt om i Sverige. De har stött på många frågor om hur man gör för att lära sin barn att be och har nu därför samlat 100 kreativa böner för både församling och familj i en och samma bok. Syftet är att barnen ska tycka det är roligt att be till Jesus och även lära sig hur man kan be och tacka Jesus tillsammans i sin familj eller barngrupp! En pocketbok som är lätt att ha med sig i väskan till samlingen, ha i kyrkan eller lättillgänglig hemma.
Med kreativa bilder illustrerade av Eduardo S. Souza
Action – tillsammans förändrar vi världen är ett inspirerande material för högstadie- och gymnasieungdomar som sammanför ungt engagemang med längtan att få göra skillnad. Till deltagarboken hör ledarhandledning med pedagogik, ledarskapssyn, inspiration och utförliga förslag till samlingsupplägg
Barnen ska ha en särställning i Svenska kyrkan, står det i kyrkoordningen. Men vad betyder det i praktiken? Vilka möjligheter ligger i mötet med de tusentals barn mellan 0 och 13 år som sker varje år?
Genom intervjuer med tre olika målgrupper i två svenskkyrkliga församlingar: anställda, förtroendevalda samt föräldrar belyser och diskuterar Niclas Blåder olika aspekter av Svenska kyrkans verksamhet för barn. Hur ser verksamheten ut i dag? Vilken teologisk grund har man för arbetet med barn, och hur utvärderas det? Resultaten av intervjuerna är viktig kunskap för alla i Svenska kyrkans församlingar.
Barnen i Svenska kyrkan - teologiska reflektioner om en kyrklig praktik vänder sig till dig som på olika sätt arbetar med eller för barn i församlingen. Niclas Blåder är präst och forskare vid kyrkokansliet i Uppsala.
För att också församlingen ska kunna vara aktiv med kyrkoårets helger, i förväg eller efteråt, finns Månads-boken med 30 sidor med 12 olika helger, inledning, tips och idéer. Ledarhandled-ning ingår. I upphängt läge 31 x 60 cm.
Där finns ockå sidor som behövs för kopiering för övningar, pyssel och aktiviteter.
Handledningen kan användas för både boken 3-6 år och 1-2 år.
Varje kort består av en lättillgänglig text, ett bibelord och en fråga att reflektera över. Du har bara ett liv: Hur väljer DU att leva det?
Dramerna kräver inte så mycket förberedelser och är enkla att öva in. De är tänkta att spelas av vuxna, men i några dramer finns även barnroller.
Dramat kan följas av en kort kommentar, en predikan eller ett samtal med barnen. Eller så kan dramerna tala för sig själva och vara predikan i familjegudstjänsten
En gemensam nämnare i många övningar är också känslouttrycken. Hur visar jag glädje, sorg, frustration, misstänksamhet, lycka, blyghet, avundsjuka …? Sådana övningar hjälper oss att komma närmare våra egna känslor, vilket i sin tur ökar vår empatiska förmåga.
Författarna David Oest (dramaledare och skådespelare) och Jonna Ekdahl (dramapedagog och skådespelare) delar med sig av sin långa erfarenhet av arbete med dramaövningar i grupper.
Ideér för hur man kan arbeta med dikter och poetiska texter.
Att ge barn ett språk för att tänka på, tala om och uttrycka kristen tro – det är syftet med Godly play, ett förhållningssätt och en metod för att förmedla Bibelns berättelser. En Godly play-samling är en helhet: ledaren bjuder in barnen till att lyssna till en berättelse som följs av gemensamma ”undringar”, lek med berättelsematerialet, en enkel fest och bön. Godly play passar grupper med barn mellan två och tio år, och berättartekniken kan användas för alla åldrar.
Godly play – heliga berättelser i GT innehåller berättelser från Gamla testamentet, men också om Bibeln, kyrkan och tron.
Godly play har sin grund i Montessoripedagogiken och författaren Jerome W. Berryman kallar Godly play för sin tolkning av andligt lärande inom Montessoripedagogiken. Det är ett fantasifullt sätt att arbeta med barn, ett sätt som stöder, utmanar, ger näring till och leder deras andliga sökande. Boken innehåller också information om och kontaktuppgifter till nätverk med andra användare av metoden här i Sverige.
I Godly play vill man ge ett språk för att tänka, tala om och uttrycka kristen tro. Barnen bjuds in att delta i berättelserna och att undra tillsammans. I leken – ett naturligt och tryggt uttryckssätt för barn, kan de på egen hand arbeta vidare med sina funderingar. Godly play har sin grund i Montessoripedagogiken och författaren Jerome W. Berryman kallar Godly play för sin tolkning av andligt lärande inom Montessoripedagogiken. Det är ett fantasifullt sätt att arbeta med barn, ett sätt som stöder, utmanar, ger näring till och leder deras andliga sökande. Boken innehåller också information om och kontaktuppgifter till nätverk med andra användare av metoden här i Sverige.
Godly play är för dig som arbetar med barn i åldrarna 2-10 år men även för konfirmandgrupper och vuxengrupper.
Godly play - påskens och pingstens berättelser innehåller berättelser för fastan, påsk och pingst. Här hittar du också berättelser om de som följde Jesus, nattvarden, aposteln Paulus, mässan och om treenigheten. De flesta berättelserna är liturgiska, men det finns även en del heliga berättelser från Nya Testamentet.
Godly play skapar möjlighet för barn att uppleva Bibelns spännande berättelser baserade på montessoripedagogiken. I Godly play delges barnen berättelserna, spännande figurer och en stor variation av aktiviteter som uppmuntrar dem att söka och finna sina egna svar på trons frågor.
Bokens tematik bjuder in barnen att fundera över sig själva, Gud och världen på ett sätt som är lekfullt och meningsfullt. Godly play uppmuntrar barnen att använda sin nyfikenhet och fantasi att uppleva mysteriet och glädjen med Gud.
Godly play passar i första hand dig som arbetar med barn, men metoden kan även användas exempelvis i konfirmand- och bibelstudiegrupper.
Hitta nya infallsvinklar på bibeltexten
Ingångar är ett frågespel som utmanar en grupp att under lekfulla former utforska en bibeltext. Vad betyder texten, vilka konsekvenser skulle den få i vardagen och vem skulle behöva få höra den? Deltagarna kan till exempel få svara på frågor som »Hur skulle du sammanfatta den här texten på Twitter?«, »Finns det något som stör dig i bibeltexten?« eller »Vilken mening från bibeltexten skulle du vilja spreja som graffiti på en husvägg?«.
Spelet passar bra för tonåringar och vuxna och kan spelas med valfritt antal deltagare
En del kodsystem är synliga och enkla att lära sig, medan andra kan ta ett helt liv att förstå: Hur ska jag hantera ett svek? Vad förväntas av mig som vän? Vad är det att ta ansvar? Hur kan jag klara av motgångar?
Knäck koden vill vara en hjälp att tyda de osynliga koderna för äldre ungdomar och unga vuxna. Den utgör en handledning för samtalshandledaren och innehåller 20 olika teman att samtala kring. De teman som tas upp är svek, arbete, vänskap, kärlek, längtan, sorg, godhet, förlåtelse, respekt, identitet, ilska, tro, äkthet, framtid, mod, ensamhet, familj, ansvar, motgångar och engagemang.
Till varje tema finns ett antal olika kodnycklar, som ger ingångar till ämnet:
•Historia – en tillbakablick på en person eller händelse
•Socialt – hur gör vi i relationerna till varandra?
•Forskning – till vissa teman finns koppling till studier och undersökningar
•Luther – till vissa teman finns ett citat av Luther att resonera kring
•Bibeln – bibeltexter att utgå från
•Höra och göra – praktiska metodförslag
•Fundera – samtalsfrågor
•Utmaning – fundering att ta med sig hem
Kortleken är tänkt för tonåringar. Handledning medföljer med tips om olika sätt att använda kortleken i grupp.
Målsättningen med kortleken är att ge möjlighet till samtal som hjälper unga att reflektera, för att de på så sätt ska kunna hitta ett sunt och hållbart förhållningssätt.
Kortleken innehåller 18 frågekort och levereras utan ask, men korten ryms i asken för kortleken Suntprat.
Kortlekar är ett roligt sätt att inspirera till samtal!
Labyrinter är ett metodmaterial som vill inspirera till att använda labyrinten för upplevelser och undervisning. (Materialet fungerar dock också som underlag för vanliga trosvandringar.) Labyrinten, med en enda möjlig väg från ingång till utgång, ger ytterligare en dimension och ett lugn till vandringen. Vandraren får gå från station till station i labyrinten, läsa om det aktuella temat, fundera på livet och också uppleva det med alla sina sinnen genom olika symbolhandlingar. I materialet finns exempel på labyrintmönster som kan användas för att skapa en utomhuslabyrint med hjälp av stenar eller en inomhuslabyrint med hjälp av tejp. Vandringarna riktar sig främst till tonåringar, men flera av dem kan med fördel användas även med äldre. Kopieringsunderlag
Nu kommer ledarhandledningen till Barnens agenda, det perfekta pedagogiska verktyget för dig som arbetar med barn i kyrkan! Ledarens agenda hjälper ledaren att berätta om söndagens bibeltext, ger förslag på upplägg och aktiviteter, men diskuterar också förhållningssätt och ledarens roll i barngruppen. Varje kapitel bygger på söndagens/helgdagens tema och innehåller fakta, samtalsfrågor, paralleller mellan vår värld och bibelns värld, bibeltextens innebörd och en rad förslag på pyssel, lekar, drama och övningar. Både Barnens agenda och Ledarens agenda följer kyrkoåret men kan även användas under veckans övriga dagar. Använd böckerna i gudstjänsten, söndagsskolan och övrig verksamhet för barn och familj!
Författarna har lång erfarenhet av pedagogiskt arbete med barn i Svenska kyrkan.
Stress-smart är en kurs i stresshantering för tonåringar och unga vuxna, uppdelad på sex träffar. Den här boken innehåller övningar, samtalsfrågor och faktaunderlag för ledaren.
Kursen har ett hälsofrämjande perspektiv med fokus på vilka friskfaktorer deltagarna har själva och i sin omgivning.
Som komplement till handledningen finns deltagarhäftet Bli stress-smart, som fungerar som en sammanfattning av kursen.
Genom att varva bibelberättelser med vardagliga dilemman uppmuntrar materialet ledarna att våga testa nya uppgifter och växa i tron. Utanförskap, gåvoupptäckande, sociala koder, bön och vikten av att kunna delegera är exempel på ämnen som tas upp.
Till detta deltagarhäftet finns en kortare handledning till den vuxna ledaren.
Sussie Kårlin är kyrkoherde i Ryssby Åby pastorat och har arbetat med konfirmander och unga ledare sedan 1994
Genom att varva bibelberättelser med vardagliga dilemman uppmuntrar materialet ledarna att våga testa nya uppgifter och växa i tron. Utanförskap, gåvoupptäckande, sociala koder, bön och vikten av att kunna delegera är exempel på ämnen som tas upp.
Detta är kortare ledarhandledning till deltagarhäftet. Den riktar sig till vuxna ledare som leder samlingar med unga ledare. I häftet finns begrepp och texter från Bibeln att fördjupa sig i, samtalsfrågor, tips på egen reflektion och praktiska förslag till samlingarna.
Sussie Kårlin är kyrkoherde i Ryssby Åby pastorat och har arbetat med konfirmander och unga ledare sedan 1994
Omsorg om barnen gör att de växer …
"Leva tillsammans – med barn i åldern 3-7 år" vänder sig till föräldrar med förskolebarn och till människor som genom sitt yrke eller som ledare möter förskolebarn och deras föräldrar.
Boken är fylld av lättläst komprimerad kunskap om åldrarna 3-7 år och om hur det är att leva med dessa barn. Den inbjuder till samtal mellan män och kvinnor, föräldrar och barnomsorgspersonal.
Marie Eenfeldt har långvarig erfarenhet av barn- och familjefrågor genom sitt arbete som barnpsykiatrisk kurator, familjerådgivare och föreläsare. Hon har tidigare givit ut "Barn och föräldrar i samspel Utvecklingspsykologi 0-20 år" (Liber 1989) och "Leva tillsammans – med barn i åldern 0-3 år" (Verbum 1992).