Måndag 10-19
Tisdag- Fredag 10-17
För avvikande öppettider se:
Öppettider
Vad sägs om att bygga ett högt duplotorn där varje duplobit är en bön till Gud eller att alla får skriva/rita sin bön till Gud på en lapp som man lägger i en burk och sen får ta upp och be som middagsbön? Kategorier som exempelvis:
- Bön för andra och varandra
- Böner kopplat till undervisning
- Förlåt-Böner m.m fyller boken på ett mycket inspirerande sätt.
Alexandra Hyllerud och Birgitta Örjestad har många års erfarenhet av att jobba med barn och bön runt om i Sverige. De har stött på många frågor om hur man gör för att lära sin barn att be och har nu därför samlat 100 kreativa böner för både församling och familj i en och samma bok. Syftet är att barnen ska tycka det är roligt att be till Jesus och även lära sig hur man kan be och tacka Jesus tillsammans i sin familj eller barngrupp! En pocketbok som är lätt att ha med sig i väskan till samlingen, ha i kyrkan eller lättillgänglig hemma.
Med kreativa bilder illustrerade av Eduardo S. Souza
Action – tillsammans förändrar vi världen är ett inspirerande material för högstadie- och gymnasieungdomar som sammanför ungt engagemang med längtan att få göra skillnad. Till deltagarboken hör ledarhandledning med pedagogik, ledarskapssyn, inspiration och utförliga förslag till samlingsupplägg
365 dagar med äventyr!Precis som en karta som leder fram till en skatt tar
Äventyrsandaktsboken med barn från 10 års åldern på äventyr. Andaktsboken för hela året är fylld av korta berättelser om barn på spännande uppdrag. Killar och tjejer får veta mer om Gud och Bibeln, och blir inspirerade att leva det kristna livet. Det mest spännande äventyret av alla.Ta fram karta och kompass, packa din ryggsäck, det dags för äventyr!.
För barn från 10 år, men sanningarna i denna bok passar även tonåringen eller den vuxne som vill ha en enkel andaktsbok..
Barnen ska ha en särställning i Svenska kyrkan, står det i kyrkoordningen. Men vad betyder det i praktiken? Vilka möjligheter ligger i mötet med de tusentals barn mellan 0 och 13 år som sker varje år?
Genom intervjuer med tre olika målgrupper i två svenskkyrkliga församlingar: anställda, förtroendevalda samt föräldrar belyser och diskuterar Niclas Blåder olika aspekter av Svenska kyrkans verksamhet för barn. Hur ser verksamheten ut i dag? Vilken teologisk grund har man för arbetet med barn, och hur utvärderas det? Resultaten av intervjuerna är viktig kunskap för alla i Svenska kyrkans församlingar.
Barnen i Svenska kyrkan - teologiska reflektioner om en kyrklig praktik vänder sig till dig som på olika sätt arbetar med eller för barn i församlingen. Niclas Blåder är präst och forskare vid kyrkokansliet i Uppsala.
För att också församlingen ska kunna vara aktiv med kyrkoårets helger, i förväg eller efteråt, finns Månads-boken med 30 sidor med 12 olika helger, inledning, tips och idéer. Ledarhandled-ning ingår. I upphängt läge 31 x 60 cm.
Där finns ockå sidor som behövs för kopiering för övningar, pyssel och aktiviteter.
Handledningen kan användas för både boken 3-6 år och 1-2 år.
Varje kort består av en lättillgänglig text, ett bibelord och en fråga att reflektera över. Du har bara ett liv: Hur väljer DU att leva det?
Dramerna kräver inte så mycket förberedelser och är enkla att öva in. De är tänkta att spelas av vuxna, men i några dramer finns även barnroller.
Dramat kan följas av en kort kommentar, en predikan eller ett samtal med barnen. Eller så kan dramerna tala för sig själva och vara predikan i familjegudstjänsten
En gemensam nämnare i många övningar är också känslouttrycken. Hur visar jag glädje, sorg, frustration, misstänksamhet, lycka, blyghet, avundsjuka …? Sådana övningar hjälper oss att komma närmare våra egna känslor, vilket i sin tur ökar vår empatiska förmåga.
Författarna David Oest (dramaledare och skådespelare) och Jonna Ekdahl (dramapedagog och skådespelare) delar med sig av sin långa erfarenhet av arbete med dramaövningar i grupper.
Ideér för hur man kan arbeta med dikter och poetiska texter.
I Godly play vill man ge ett språk för att tänka, tala om och uttrycka kristen tro. Barnen bjuds in att delta i berättelserna och att undra tillsammans. I leken – ett naturligt och tryggt uttryckssätt för barn, kan de på egen hand arbeta vidare med sina funderingar. Godly play har sin grund i Montessoripedagogiken och författaren Jerome W. Berryman kallar Godly play för sin tolkning av andligt lärande inom Montessoripedagogiken. Det är ett fantasifullt sätt att arbeta med barn, ett sätt som stöder, utmanar, ger näring till och leder deras andliga sökande. Boken innehåller också information om och kontaktuppgifter till nätverk med andra användare av metoden här i Sverige.
Godly play är för dig som arbetar med barn i åldrarna 2-10 år men även för konfirmandgrupper och vuxengrupper.
Godly play - påskens och pingstens berättelser innehåller berättelser för fastan, påsk och pingst. Här hittar du också berättelser om de som följde Jesus, nattvarden, aposteln Paulus, mässan och om treenigheten. De flesta berättelserna är liturgiska, men det finns även en del heliga berättelser från Nya Testamentet.
Godly play skapar möjlighet för barn att uppleva Bibelns spännande berättelser baserade på montessoripedagogiken. I Godly play delges barnen berättelserna, spännande figurer och en stor variation av aktiviteter som uppmuntrar dem att söka och finna sina egna svar på trons frågor.
Bokens tematik bjuder in barnen att fundera över sig själva, Gud och världen på ett sätt som är lekfullt och meningsfullt. Godly play uppmuntrar barnen att använda sin nyfikenhet och fantasi att uppleva mysteriet och glädjen med Gud.
Godly play passar i första hand dig som arbetar med barn, men metoden kan även användas exempelvis i konfirmand- och bibelstudiegrupper.
Dela tro och Bibel med varandra oavsett ålder! Hemmakyrka är hjälpen för grupper med blandade åldrar, exempelvis hemgruppen eller familjen, som längtar efter att läsa Bibeln tillsammans. Genom sin kreativa utformning erbjuds ett stort utbud av perspektiv och uttryck, vilket gör att alla har något att bidra med i mötet med bibeltexten.
Hemmakyrka består av sju samlingar med frågor och illustrationer framtagna för att passa olika åldrar och erfarenhetsnivåer.
Boken bygger på nyfikna frågor, öppna samtal och kreativt utforskande!
Hitta nya infallsvinklar på bibeltexten
Ingångar är ett frågespel som utmanar en grupp att under lekfulla former utforska en bibeltext. Vad betyder texten, vilka konsekvenser skulle den få i vardagen och vem skulle behöva få höra den? Deltagarna kan till exempel få svara på frågor som »Hur skulle du sammanfatta den här texten på Twitter?«, »Finns det något som stör dig i bibeltexten?« eller »Vilken mening från bibeltexten skulle du vilja spreja som graffiti på en husvägg?«.
Spelet passar bra för tonåringar och vuxna och kan spelas med valfritt antal deltagare
En del kodsystem är synliga och enkla att lära sig, medan andra kan ta ett helt liv att förstå: Hur ska jag hantera ett svek? Vad förväntas av mig som vän? Vad är det att ta ansvar? Hur kan jag klara av motgångar?
Knäck koden vill vara en hjälp att tyda de osynliga koderna för äldre ungdomar och unga vuxna. Den utgör en handledning för samtalshandledaren och innehåller 20 olika teman att samtala kring. De teman som tas upp är svek, arbete, vänskap, kärlek, längtan, sorg, godhet, förlåtelse, respekt, identitet, ilska, tro, äkthet, framtid, mod, ensamhet, familj, ansvar, motgångar och engagemang.
Till varje tema finns ett antal olika kodnycklar, som ger ingångar till ämnet:
•Historia – en tillbakablick på en person eller händelse
•Socialt – hur gör vi i relationerna till varandra?
•Forskning – till vissa teman finns koppling till studier och undersökningar
•Luther – till vissa teman finns ett citat av Luther att resonera kring
•Bibeln – bibeltexter att utgå från
•Höra och göra – praktiska metodförslag
•Fundera – samtalsfrågor
•Utmaning – fundering att ta med sig hem
Kortleken är tänkt för tonåringar. Handledning medföljer med tips om olika sätt att använda kortleken i grupp.
Nu kommer ledarhandledningen till Barnens agenda, det perfekta pedagogiska verktyget för dig som arbetar med barn i kyrkan! Ledarens agenda hjälper ledaren att berätta om söndagens bibeltext, ger förslag på upplägg och aktiviteter, men diskuterar också förhållningssätt och ledarens roll i barngruppen. Varje kapitel bygger på söndagens/helgdagens tema och innehåller fakta, samtalsfrågor, paralleller mellan vår värld och bibelns värld, bibeltextens innebörd och en rad förslag på pyssel, lekar, drama och övningar. Både Barnens agenda och Ledarens agenda följer kyrkoåret men kan även användas under veckans övriga dagar. Använd böckerna i gudstjänsten, söndagsskolan och övrig verksamhet för barn och familj!
Författarna har lång erfarenhet av pedagogiskt arbete med barn i Svenska kyrkan.
Stress-smart är en kurs i stresshantering för tonåringar och unga vuxna, uppdelad på sex träffar. Den här boken innehåller övningar, samtalsfrågor och faktaunderlag för ledaren.
Kursen har ett hälsofrämjande perspektiv med fokus på vilka friskfaktorer deltagarna har själva och i sin omgivning.
Som komplement till handledningen finns deltagarhäftet Bli stress-smart, som fungerar som en sammanfattning av kursen.
Genom att varva bibelberättelser med vardagliga dilemman uppmuntrar materialet ledarna att våga testa nya uppgifter och växa i tron. Utanförskap, gåvoupptäckande, sociala koder, bön och vikten av att kunna delegera är exempel på ämnen som tas upp.
Detta är kortare ledarhandledning till deltagarhäftet. Den riktar sig till vuxna ledare som leder samlingar med unga ledare. I häftet finns begrepp och texter från Bibeln att fördjupa sig i, samtalsfrågor, tips på egen reflektion och praktiska förslag till samlingarna.
Sussie Kårlin är kyrkoherde i Ryssby Åby pastorat och har arbetat med konfirmander och unga ledare sedan 1994