Vägen genom öknen

Att bli kristen innebär inte att vara framme utan att påbörja en vandring. På det sättet påminner det kristna livet om israeliternas ökenvandring. När vi följer Jesus finns både torka och oaser; frestelser och räddning; omvägar och medvandrare. Vägen genom öknen ger oss både större förståelse för den kristna trons rötter och fler redskap för att fortsätta vandringen när livet som kristen känns mer som en öken än som “lyckliga i alla sina dagar”.

Många bibelläsare väljer att enbart läsa Nya testamentet. Men det är lättare för oss att förstå Nya testamentets budskap när vi även känner till Gamla testamentets berättelser. Nya testamentets författare såg ofta en djupare betydelse i de gammaltestamentliga texter de läste. Även Jesus använde texterna för att förklara sitt eget uppdrag. När vi läser texterna tillsammans med Anden ser vi att även de gammaltestamentliga texterna kan lära oss om både Jesus och livet som lärjunge till honom. I det kristna livet lever vi i hoppet om det utlovade landet, det paradis där Gud ställer allt till rätta. Det är en plats där inga sjukdomar, inga tårar, inget lidande och ingen död ska finnas mer. Det är dit vi färdas, men vi är ännu inte där. Än så länge befinner vi oss på vandring, mellan befrielsen i Jesus och det nya Jerusalem som väntar i himlen. Ur inledningen

SAGT OM BOKEN

Boken ger många värdefulla lärdomar för vardagslivet och hur vi kan få gå djupare i vår tro. Jonas Bergsten, huvudöversättare för Svenska Kärnbibeln

Genom hänvisningar till Nya testamentet och aktuella erfarenheter visar han på sambandet mellan dåtid och nutid och hjälper oss spegla och förstå vår egen trosvandring i Bibelns ljus. LarsOlov Eriksson, docent i Gamla testamentets exegetik, författare och tidigare rektor vid Johannelunds teologiska högskola

Boken borde vara obligatorisk läsning för alla, och inte minst pastorer och ungdomsledare, när det kommer till både egen uppbyggelse och för att kunna ge vidare praktisk bibeltillämpning i församlingar och föreningar. Maria Johansson, församlingsutvecklare inom Equmeniakyrkan

Vem har inte känt av livets ökenperioder? Med Israels ökenvandring som modell för det kristna livet vill Arvid Nyström skapa mening i vår ökenvandring. Det är både lärorikt och trösterikt. Efter att ha läst den här boken känner jag mig styrkt på den fortsatta vandringen! Mikael Tellbe, författare, docent i Nya testamentet och lärare på ALT (Akademi för ledarskap och teologi)

Den här boken är en ögonöppnare om hur viktigt det är att förstå och läsa GT för att få en hel bild om Guds frälsningsplan för människan [...] Tag och läs! Erik Tilling, låtskrivare och musiker

I lager
Mer information
Förlag Sjöbergs Förlag
Bredd 134
Höjd 210
Rygg 11
Omfång (sidor) 130
Mediatyp Bok
Bandtyp Danskt band
Utg.datum 20230705
Upplagenr 1
PLU 9789189567467
ISBN 89567467
Vikt (g) 170.0000
Lagerstatus Finns i lager
195,00 kr
  • Köp 3 för 175,50 kr st och spara 10%
  • Köp 10 för 165,75 kr st och spara 15%

Måndag 10-19

Tisdag- Fredag 10-17


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

För avvikande öppettider se:
Öppettider

Öppettider i Piteå